företagsvärdering

Definition av företagsvärdering

Företagsvärdering är processen att bedöma det ekonomiska värdet på ett företag. Företagsvärderingen tar hänsyn till en rad olika faktorer, inklusive den historiska performance, framtida förväntad performance, storleken på investerarens portfölj, samt allmänna ekonomiska omständigheter. Processen är användbar för att ta beslut om affärsmässiga affärer som att anskaffa andra företag eller fastställa mervärdesskatt som skall betalas av köpare och säljare.

Exempel

En investor som överväger att investera i ett företag kommer behöva göra noggrann företagsvärdering av företaget innan de gör några investeringar. För att utföra en grundlig företagsvärdering kommer investeraren att utom sina egna analyser även titta på det finansiella läget och den historiska och framtida resultatförväntan hos det företaget de överväger att investera i.

Uppmärksamma händelser

Den mest uppmärksammade händelsen när det gäller företagsvärdering inträffade den 15 september 2017 när Amazon annonserade att de hade uppnått en rekordstor vinst på $3 miljarder vilket satt alla analytiker i chock. Att göra en företagsvärdering av Amazon innebar att man inte bara skulle titta på finansiell information utan även måste ta hänsyn till marknadsposition, marknadsspridning, kundbaser och tekniken.

Relaterade ord

  • Värdering av företag
  • Bedömning av företag
  • Uppskattning av företag
  • Kontroll av företag
  • Utvärdering av företag
  • Inventering av företag