marknadsrisk
Definition av marknadsrisk
Marknadsrisk är den risk som ett företag eller en investerare tar, när positionspriser kan ge en resultation som är olika än vad man förväntat sig. Marknadsrisk kan binärt bero av de övergripande marknadsförhållandena, där faktorer som inflation, utbud och efterfrågan, konjunktur och andra faktorer spelar in.
Exempel på marknadsrisk
Ett företags mellanliggande tillvaro kan vara något som helt styrs av marknadens reaktion. Till exempel inträffade det stora marknadsraset ”Black Monday 1987” i USA, då Dow Jones Industrial Average rasade med 22,6%. Det här är ett exempel på hur stor marknadsrisk man tar, när man investerar i aktiemarknaden.
Ett annat exempel på en uppmärksammad händelse som visar hur stark marknadsrisken är, är ”Dotcom-bubblan” i slutet av 1990-talet. Under perioden till slutet 2002 hade Nasdaq Composite Index lyft från under 500 punkter till omkring 5000 punkter. Men sedan rasade värdena och indexet var ner till runt 1400 punkter innan det stabiliserades lite. Detta visar att marknadsriskekvationen från en version att en annan kan skifta snabbt.
Relaterade ord
- Företagsrisk
- Affärsrisk
- Kommersiell risk
- Konkurrensrisk
- Investeringsrisk
- Spekulationsrisk